06. Szolgáltatási Szakbizottság

Éves tevékenység és következő évi terv: 1997

Vissza a Szakbizottság nyitólapjára

Elnök: Kesselyák Péter
Titkár: Tarján Gábor
Nemzeti képviselő: Kesselyák Péter
Tagok száma (1997. december 31.): 47

A Szakbizottság 1997. évi tevékenysége

A Szakbizottság szorosan együttműködött az EOQ MNB Szoftver Bizottságával, valamint a Híradástechnikai Tudományos Egyesület Minőségi és Megbízhatósági Szakosztályával. Programjai a Híradástechnikai Tudományos Egyesület havi műsorfüzetén keresztül a szakbizottsági tagoknál jóval szélesebb szakmai körhöz jutottak el. Az év folyamán 4 kerekasztal megbeszéléssel egybekötött előadó ülést terveztek, ebből 3 valósult meg. A szakbizottság a korábban megüresedett titkári posztra 1997. május 29-én Tarján Gábor személyében szakmailag aktív új titkárt választott.

A szakbizottsági elnök személyesen részt vállalt az EOQ MNB Szoftver Szakbizottságának újraélesztésében, miután Dr. Szentes János elnök és Kuti Teréz titkár hirtelen elhalálozásával a Szoftver Szakbizottság tevékenysége átmenetileg szünetelt. 1997. február 27-én közös rendezvény keretében Dr. Molnár Pál, EOQ MNB elnök személyes részvétele és irányítása mellett megválasztották Krauth Pétert elnöknek, valamint Báder Lászlót titkárnak. Kesselyák Péter előadással járult hozzá az ülés sikeréhez, beszámolva az V. Európai Szoftverminőségügyi Konferenciáról (Dublin, 1996. szept. 16-19.).

A Szakbizottság elnöke és titkára részt vett az EOQ 41. Konferenciáján (Trondheim, 1997. június 15-19.). A szakbizottsági elnök képviselte a Magyar Nemzeti Bizottságot a szakbizottsági elnökök szekcióülésén (ComSec Meeting) és az Európai Szoftver Bizottság ülésén. Itthon az EOQ MNB őszi rendezvényén mindketten beszámoltak tapasztalataikról (1997. szeptember 30.).

Az 1997. évi szakbizottsági rendezvények

  1. “Beszámoló az V. Európai Szoftverminőségügyi konferenciáról”
    (1997. február 27.)
    Előadó: Kesselyák Péter, Hírközlési Főfelügyelet
    Az előadás áttekintést nyújtott a szoftverfolyamatok minősítési módszerei és a szoftver metrika fejlődése terén elért eredményekről, valamint ezzel összefüggésben az ír gazdasági csoda mozgatórugóiról.
  2. “A személy- és áruszállítás minősége és minőségbiztosítás kérdései a MÁV-nál” (1997. május 29.)
    Előadó: Bobál István, MÁV áruforgalmi igazgatóhelyettes
    Az előadásból körvonalazódott, hogy a MÁV-nál a közelmúltban kezdődött meg a minőségügyi rendszer alapjainak lerakása.
  3. Kerekasztal vita “Az Internet és minőség” címmel (1997. november 5.)
    Vitaindítót tartott: Jósa László, vezérigazgató-helyettes
    Felkért hozzászólók: Holló Krisztina, (EUROWEB)
    Tétényi István, osztályvezető (MTA SZTAKI)
    Az előadók ismertették az alaphálózat és az üzenetkezelés kívánatos minőségi jellemzőit és azt, hogy milyen piaci szabályozásra lenne szükség. A hozzászólók javasolták a minőségi jellemzők szolgáltatási rétegenként való meghatározását, az összeköttetések irány szerinti szimmetrizálását (bejövő ágon műholdas összeköttetéssel való
    gyorsítását), az adatátviteli sebesség előfizetőként 2 Mbit/s-ra növelését és a díjazás sebesség/ hozzáférés/sávszélesség szerinti alkalmazását. Fontos minőségi kritériumként jelölték meg a folyamatos, hatékony ügyfélszolgálati tájékoztatást, az átvitt adatok biztonságát és a navigációs szoftverek megválasztását. Konszenzus született abban, hogy 1998. elején munkacsoportot kellene alakítani az Internet szolgáltatók és a Hírközlési Főfelügyelet szakembereiből a hazai minőségi követelmények rendszerezése és a minőségjavítási feladatok rangsorolása céljából.
    Az ülés második napirendi pontjaként a jelenlévők tudomásul vették, hogy a német DGQ EOQ Szolgáltatási Szakbizottság elnöke, Naumann úr levélben kereste meg a Szakbizottságot, felajánlva “Qualitätsmanagemen
    t bei Dienstleistungen” c. fogalomtáruk (DGQ-Band 30-01) esetleges magyarra fordításának lehetőségét. A Szakbizottság a megküldött tartalomjegyzék alapján úgy döntött, hogy a kérdéssel érdemben akkor foglalkozik, ha már a teljes fogalomtár rendelkezésre áll.

A Szakbizottság 1998. évi munkaprogramja

  1. A személy- és áruszállítás minősége a MALÉV-nél
    Előadás és kerekasztal megbeszélés: 1998. március
  2. Felhasználói igények az információtechnológia és távközlés jövő szolgáltatásaival szemben.
    Előadói ülés: 1998. máj
    us
  3. A szoftver-minőség szerepe a szolgáltatásokban.
    Előadás és kerekasztal megbeszélés: 1998. szeptember
  4. A tagság által szabadon választott téma.
    Előadás és kerekasztal megbeszélés: 1998. november

Vissza a Szakbizottság nyitólapjára
Vissza a Szakbizottságok felsorolásához
Vissza az EOQ MNB honlapjára