A Minőség és Megbízhatóság 1998. 2.
számában a következő cikkeket olvashatja:

Ch. A. Aubrey:
Világszínvonalú termékek és szolgáltatások tervezése

A minőségtervezés segít sikeresen befejezni egy projektet. Nagyon fontos elsajátítani azokat az elveket, szakismeretet, eszközöket és technikákat, amelyek a minőségnek a termékbe való beépítéséhez szükségesek. A szerző hat lépésből álló tervezési folyamatot mutat be. A lépések: a projekt megalapozása; a vevők meghatározása; a vevők igényeinek megállapítása; a termék kifejlesztése; az előállító folyamat kialakítása; a folyamatszabályozások kialakítása, műveletekké való átalakítása.

Dr. H. D. Seghezzi:
Integrált irányítás a vállalati kiválóság elérésére

A St. Gallen Egyetem Business Scoolja megállapította, hogy a vállalati kiválóság olyan teljes körű irányítási elvet követel meg, amely az összes vállalati tényezőt egyesíti az irányítási rendszerben. A vállalatoknak egy átfogó irányítási rendszerük kell, hogy legyen, nem pedig sok. A szerző ennek illusztrálására bemutatja a St. Gall irányítási módszert.

Németh Balázs:
A TQM és a BPR összehasonlítása. II. rész

A második rész szemlélteti a két módszer erőforrásigényeit és költségeit, majd bemutatja eszközeiket és technikáikat. Szembeállítja az eredmények eléréséhez szükséges időtartamokat, és rávilágít a kockázatokra. Utal arra, mikor célszerű alkalmazni a TQM-et és a BPR-t, foglalkozik kapcsolódásukkal, befejezésül pedig néhány gondolatot közöl hazai alkalmazásukról.

Dr. Balogh András:
Komplex minőségértékelés standardizált termékjellemzőkkel

A szerző adott termék objektív minőségértékelésére olyan matematikai statisztikai alapú módszert dolgozott ki, amely több mért vagy rangsorolt termékjellemző egyidejű figyelembevételét teszi lehetővé. A termék minőségjellemzőit normális eloszlású valószínűségi változóknak tekintve, és a jellemzők konkrét felvett értékeinek standardizálásával egy dimenziótlan mérőszámot, az ún. minőségpontot bevezetve, a termékek egy 0 és 100 közötti minőségskálán helyezhetők el. A minőségpontokhoz közérthető minőségalcsoportok rendelhetők. A minőségpontok több termék esetén objektív összehasonlításra adnak lehetőséget. A tanulmányban közölt példa segíti a módszer megértését, és megkönnyíti az alkalmazás elsajátítását.

Kuczmann Ferenc:
Minőség minden áron? I. rész

Az utóbbi években kiéleződött piaci verseny következtében a vállalatoknak egyre inkább foglalkozniuk kell a minőség költségeivel, a ráfordítások tervezhetőségével, a minőség hasznával, az elért eredmény mérhetőségével. A cikk I. része a fogalmak értelmezése után bemutatja a gazdaságosság és a minőségköltségek alapvető kapcsolatát, ezt követően utal a minőségköltséggazdálkodásban figyelembe veendő kockázati és veszteségelemekre.

Dorner J. - Bocz A. - Pilipár G.:
Papírtakarékos minőségbiztosítási rendszer megvalósítása

A Dunaferr Qualitest Kft. az ISO 9001-es szerinti minőségbiztosítási rendszere működésének informatikai eszközökkel való támogatására bevezette az ISO Achiever Plus szoftvert. E minőségügyi dokumentációkezelő rendszer az angol Triangle cég terméke. A Lotus Notes alapú alkalmazás kihasználja a Notes kiváló dokumentumkezelői és munkacsoportos alkalmazási lehetőségeit. A bevezetés lehetőséget nyújtott a már működő minőségbiztosítási rendszer egyszerűsítésére, hatékonyabbá tételére.

Bagi Balázs:
Újrahasznosítás - minőségbiztosítás. IV. rész

A cikk befejező része olyan módszereket mutat be, amelyek segítségével a meglevő és a még csak kiépülőben levő újrahasznosítási folyamatokat minden szempontból hatékonyabbá tehetjük

Kesselyák Péter:
Az EOQ Kongresszusa Trondheimben

A beszámoló a konferencia általános jellemzése után összefoglalja a legfontosabb előadásokat. Kitér a trondheimi Siemens üzem meglátogatásának tapasztalataira is.

 

Vissza a Minőség és Megbízhatóság honlapjára