A Minőség és Megbízhatóság 1998. 1.
David Hutchins:
Benchmarking - a meglazult tégla keresése
A szerző rámutat, hogy a benchmarking fogalmába beletartozik a versenytársak erősségeinek és gyengeségeinek ismerete. Ezek birtokában a vállalat a versenytársak erősségeinek hatástalanítása és a gyengeségeinek, a "meglazult tégláknak" kihasználása révén piaci előnyökhöz juthat.
Tito Conti:
TQM-modellek vagy üzleti modellek?
A tanulmány kitér a TQM-modellek kialakulásának első két szakaszára: az "első és második generációs modellek"-re. Ezt követően bevezeti a "harmadik generációs modellek" fogalmát, amelyek többé már nemcsak TQM-modellek, hanem "üzleti modellek". Ezek felhasználhatók a vállalati irányításra általában, és az önértékelésre, valamint a stratégiai és működési fejlesztés tervezésére különösen. Ezután kifejti a harmadi
k generációs modell származtatását, és bemutatja a modell használatát az önértékelés, tervezés és megvalósítás szakaszaiban, azaz a vállalati PDCA-ciklus (Plan-do-check-act, vagyis tervezés-végrehajtás-ellenőrzés-intézkedés) területén. Külön súlyt fektet az önértékelés módszerére. Ez különbözik a minőségdíjak esetében alkalmazott módszerektől, és abban nyilvánul meg, hogy diagnosztikus eljárást alkalmaz, kezdve az eredmények elemzésével, majd visszafelé haladva a folyamatláncok mentén, egészen a rendszerbeli tényezőkig. A tanulmány a minőségdíjakkal kapcsolatos értékelések megbízhatóságának növelését célzó javaslattal zárul.Németh Balázs:
A TQM és a BPR összehasonlítása. I. rész
A tanulmány első része a két módszer fő jellegzetességeinek vázolása után bemutatja szemléletük alapjait, céljukat, a vállalati rendszerhez való kapcsolatukat és működésüket. Ezek után a tervezés, megvalósítás és mérés alapján összehasonlítja őket.
H. M. Vroomans:
A TQM megvalósítása egy középvállalatnál
Egy vállalat az ISO-tanúsítás
Meleg András - dr. Tar József:
A DUNAFERR vállalatcsoport felismerte, hogy a piaci verse
nyben csak akkor lehet eredményes, ha a vevőit helyezi tevékenysége középpontjába. A vevői és szállítói érdekek szolgálatára kidolgozták a ciklikusan megismétlődő, tíz lépés a vevőért programot. A program lépéseinek bemutatása után a szerzők rávilágítanak arra, hogy mindehhez alapot nyújtottak a bevezetett, ISO 9000-es szerinti minőségbiztosítási rendszerek, de a versenyelőny fenntartásához a teljes körű minőségbiztosítás megvalósítására és olyan vállalati kultúra megteremtésére van szükség, amelyben belső meggyőződéssé válik a címbeli gondolat.Pallaginé dr. Bánkfalvi Emese:
A szerző áttekinti a közoktatási rendszerrel szemben érvényesülő új elvárásokat és ezek következményeit. Bemutatja az oktatás és az oktatási programok minőségét befolyásoló tényezők összefüggéseit. Értelmezi az ISO 9001-es rendszermodell követelményeit az oktatási intézmények gyakorlatában, hangsúlyozva az oktatási programok folyamatos fejlesztésének igényét. Az oktatási programok tudatos, szabályozott működtetésére és továbbfejlesztésére minőségbiztosítási eljárások bevezetését javasolja.
Bagi Balázs:
A tanulmány harmadik része hangsúlyozza, hogy az újrahasznosítást már a termék tervezése során figyelembe kell
venni, és rámutat ennek szempontjaira. Ezután néhány olyan követelményt tárgyal, melynek szem előtt tartása az újrahasznosítás minőségbiztosítása érdekében nélkülözhetetlen.Bocz András - Narancsik Zsolt - dr. Pallósi József - Spingár László - Várady Tamás:
A közlemény bemutatja a DUNAFERR QUALITEST Kft. informatikai rendszerének felépítését. Részletesen ismerteti a LIMS laboratóriumi információkat kezelő rendszert hangsúlyozva, hogy ez egyaránt alkalmas rutinszerű, illetve előre nem tervezhető vizsgálatok elvégzésére. Szemlélteti mind a kézi, mind az automatikus adatrögzítés folyamatát, majd kitér az adatokhoz való hozzáférés biztonsági szabályozására is.