A Minőség és Megbízhatóság 2004. 6.
Dr. Molnár Pál:
Az EOQ 48. Kongresszusára 2004. szeptember 7–9. között Moszkvában került sor. A korábbi évek gyakorlatának megfelelően, az EOQ vezető testületei és Szakember-tanúsítási Bizottsága a Kongresszust megelőzően, a Nemzetközi Minőségügyi Akadémia a Kongresszust követően üléseztek. Az ezeknek az eseményeknek fontosabb részleteiről összeállított, jelen tájékoztató a minőségügy iránt érdeklődő hazai közvélemény számára készült.
Olach Zoltán:
A századunkban várhatóan bekövetkező gyors változásokra utalva, a szerző áttekinti a 21. század vállalatának jellemzőit, majd felsorolja, mi mindennek kell a jövő marketingjének megfelelnie. Ezek után egyfelől részletezi azokat a követelményeket, amelyeket a szakembereknek már ma ki kellene elégíteniük, másfelől taglalja azokat a követelményeket, amelyeket a közeljövő fog támasztani a szakemberekkel szemben, végezetül felhívja a figyelmet arra, hogy mindezekhez az oktatás és képzés sürgős megújítására van szükség.
Pónyai György:
Az átállás előzményeinek összefoglalása után a szerző számszerűen bemutatja az átállás lefolyását a világon, az EU országaiban, majd néhány EU-országhoz képest hazánkban. Rámutat a megújítást a világon befolyásoló tényezőkre, ezután hazánkat tíz EU-országgal összehasonlítva, részletezi a tanúsítványok visszavonásának főbb okait. Végül európai tükörben szemlélteti hazánk helyzetét.
Szabó Zsolt:
Az ISO 9001:2000-es szerinti minőségirányítás bevezetése ma már általánosan elfogadott módon oldható meg a legkülönbözőbb profilú cégeknél, intézményekben. Kutatóintézeti alkalmazása azonban egy sor problémát vetett fel, kezdve a szabvány fogalmainak értelmezésétől a megvalósítás végrehajtásáig. A cikkegy élő példa bemutatásával röviden felvázolja az ISO 9001:2000-es bevezetése során felmerült sajátos problémákat, a feloldásukra született megoldásokat, egyben hitet tesz a kutatóintézeti minőségirányítás indokoltsága mellett.
Timothy J. Kloppenborg – Joseph A. Petrick:
A szervezetek teljesítményének kiválóságát a felső szintű minőség- és projektmenedzsment optimalizálja, ezért minden minőségügyi szakembernek képesnek kell lennie a projektminőség eredményes menedzselésére. Sajnos, a minőség- és projektmenedzselés együttes kedvező hatását gyakran nem tudják teljesen kihasználni a mindkét területen rendelkezésre álló, elegendő tapasztalat hiányában, időbeli korlátok vagy költségvetési nyirbálások következtében.
Dr. Lakner Zoltán – dr. Szabó Erzsébet – Pallóné dr. Kisérdi Imola:
A tanulmány II. része a magyar termékkülönlegességek piaci viszonyait elemzi. A magyar társadalmi-gazdasági fejlődés nagy elmaradottsága és megkésettsége ellenére a magyar fogyasztó gondolkodása és értékrendje számos párhuzamot mutat a nyugat-európai tendenciákkal. Jelentős eltérés azonban, hogy a magyar fogyasztó még nem tud mit kezdeni a földrajzi árujelzőkkel, és nem ismeri, milyen érdekvédelmi fórumokhoz fordulhatna jogorvoslatért.
Sugár Karolina:
A IIASA–SHIBA-díj 15 éve
A szerző áttekinti Shiba professzornak a díj megalapítása előtti magyarországi tevékenységét, vázolja a díj célját és a professzor díjat támogató tevékenységét. Ezután részletesen bemutatja a díj főbb jellemzőit és működését, majd felsorolja a díj szakmai és anyagi támogatóit, az értékelésben, a díj fejlesztésében és szervezésében közreműködőket.
Átadták a 2004. évi IIASA–SHIBA-díjakat
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium dísztermében, 2004. október 14-én került sor a 2004. évi IIASA–SHIBA-pályázat ünnepélyes eredményhirdetésére, a díjak és az oklevelek átadására, a nyertesek bemutatkozására, valamint Shoji Shiba professzor előadására. Az alkalomnak különös jelentőséget adott a IIASA–SHIBA-díj meghirdetése 15. évfordulójának megünneplése. (Sződi Sándor)
A Nemzeti Minőség Klub hírei
EOQ MNB
Az EOQ-regisztrációról 2004 októberében új oklevelet, illetve oklevél-meghosszabbítást kapott magyar szakemberek
Külföldi folyóiratok tartalomjegyzéke
A Magyar Minőség legutóbbi két számának tartalomjegyzéke