A Minőség és Megbízhatóság 2004.
3.Dr. Molnár Pál:
Debbie Phillips-Donaldson:
Joseph M. Juran életútja során számos akadályt győzött le, s így lett a minőségügy legbefolyásosabb úttörőinek és vezetőinek egyike. Századik születésnapjához közeledve, visszaemlékezéseiben és egy exkluzív interjúban betekintést enged hosszú, termékeny életpályájába, egyszersmind tanácsokat ad a minőségügyi szakembereknek.
The European Employee Index – putting a value on human capital
Twenty years ago, intangible assets accounted for less than 5% of a stock market quoted company’s valuation. Nowa-days, the figure is more like 60%. In this article, Henrik Sørensen of MarkedsConsult and Christer Akerhielm of CFI Group describe a survey which attempts to put a benchmark-ing index value on ’human capital’.
The European Employee Index (EEI) is a quantitative sur-vey of employees which aims to measure the value of Human Capital, a key competitive differentiator in the ’knowledge economy’. The first report covers the Nordic region – Denmark, Finland, Norway and Sweden and analyses attitudes towards satisfaction, motivation and loyalty. EEI classifies employ-ees into type categories: Fiery Advocates, Zappers, Solid Citizens, Couch Potatoes and Lost Souls. An organization can thus determine where and how much human capital exists by benchmarking against EEI regional and industry norms.
Tito Conti:
A kiválósági modellek alkalmazásának lehetőségei és kockázatai
A cikk a létező minőségmodelleket: TQM-modelleket, díj- és kiválósági modelleket, az ISO 9000-es szabványsorozatot, a véletlenesemény-modelleket stb. elemzi, és jellemző alkalmazási területeiket tárgyalja. Rámutat a “kiválóság” kifejezésnek a minőséggel kapcsolatos, kiterjedt használatában rejlő kockázatra. A cikk bírálja díjmodelleknek és értékelési folyamatoknak a szervezetek minőségfejlesztésével összefüggő alkalmazását. Erőteljesen hangsúlyozza: szükséges, hogy a minőségfejlesztő modelleket összekapcsolják a vállalati PDCA-ciklussal, és azután kiterjesszék alkalmazásukat a vállalati tevékenység minden szakaszára, az értékelésen kívül is.
Bernáth Lajos:
A minőség koncepciója az évek során eljutott a művelet minőségétől a társadalmi szinten megfelelőnek tartott minőségig. A globalizáció korában fontos kérdés a hozzáadott érték növelésének folyamata. A cikk választ ad a vevőorientáltság társadalmi szintű értelmezésének kérdésére, s felvillantja a méregdrága nyomonkövetési rendszerek egyszerűsítésének lehetőségét.
Dr. Kránitz Katalin:
A Zala Megyei Kórház eredményeinekrövid áttekintése után az ISO 9001-es korábbi és jelenlegi változatának az egészségügyben való alkalmazhatóságát értékeli a szerző. Ezt követően sorra veszi az egészségügynek az ISO 9000:2000-es nyolc alapelve szerinti tennivalóit.
Gerda István:
A szerző a szolgáltató vállalati kategóriában 2003-ban Nemzeti Minőségi Díjjal kitüntetett vállalat tevékenységét mutatja be. Sokoldalúan szemlélteti a vállalat fejlődését, középpontba állítva azt az elkötelezettséget, amelynek eredménye a közszolgáltatás területén és a távhőszolgáltató iparban példaértékű minőségi működés, a kivívott és folyamatosan fejlesztett vevői és alkalmazotti elégedettség.
A Nemzeti Minőség Klub hírei
A regionális minőségdíjak újabb sikeres éve (Szabó Kálmán)
EOQ MNB
Prof. Dr. Walter Masing (1915–2004) (Dr. Jürgen Varwig)
Az EOQ MNB általános minőségügyi képzése köztisztviselők részére (Pallóné dr. Kisérdi Imola)
EOQ minőségügyi rendszermenedzser az egészségügyben (Dr. Gődény Sándor – Szegedi Erzsébet)
Az EOQ-regisztrációról 2004 májusában új oklevelet, illetve oklevél-meghosszabbítást kapott magyar szakemberek
Közhasznúsági jelentés a Magyarországi Tanúsított Cégek ISO 9000 Fóruma 2003. évi tevékenységéről