A Minőség és Megbízhatóság 2002. 3.
számában a következő cikkeket olvashatja:

Dr. Molnár Pál:
Az élelmiszer-biztonság időszerű kérdései az európai szabályozás tükrében. I. rész

Az élelmiszer-biztonság fogalmának tisztázása után a tanulmánynak ez a része az élelmiszer-biztonság európai szabályozásával foglalkozik. Ennek keretében áttekinti az európai szabályozás általános szempontjait, az Európai Élelmiszerhivatal feladatait, valamint az Európai Bizottság élelmiszer-biztonsági hatáskörét.

Pallaginé dr. Bánkfalvi Emese – Tóth Tímea – Varró Györgyné dr.:
A vevői elégedettség figyelemmel kísérése és a folyamatos fejlesztés

Az ISO 9001:2000-es nyolc alapelve között követelményként megjelenik a vevőközpontúság. A PICK SZEGED Rt. már korábban is felismerte és tevékenységeinek középpontjába helyezte a TQM-szemléletű irányítással biztosítható vevői elégedettség növelését. A vevői elégedettség mérésére, ennek minél szélesebb körű értelmezésére kezdeményezte olyan módszerek kidolgozását, bevezetését, amelyek által még hatékonyabbá tehető e cél elérése. A szerzők által bemutatott módszer alkalmazása jól illeszthető az új minőségirányítási szabvány követelményéhez, egy további eszköz lehet a célok meghatározásán keresztül a folyamatos fejlesztésre.

Taz Daughtrey:
Costs of trust for e-business

Risk analysis can help e-businesses decide where investments in quality and security should be directed.

Dr. Bércesi Ferenc:
Minőségbiztosítás közigazgatási hivatalban

A Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal az ISO 9001:1996-os szabványnak megfelelő minőségbiztosítási rendszert vezette be 2001. december 12-ével. A tanulmány a rendszer bevezetésének általánosítható tapasztalatait mutatja be.

Ágh Miklósné – dr. Gera Károly – Patakiné Gyökeres Mónika – dr. Sudár Tamás:
Az ISO 9001-es rendszer és a CAF egy
üttes bevezetésének lehetősége államigazgatási szerveknél

A szerzők röviden bemutatják a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, majd áttekintik a Felügyeletnek az ISO 9001:2000-es rendszer és a CAF együttes bevezetése érdekében végzett tevékenységét. Közleményüket a más államigazgatási szervezetek számára hasznos tapasztalataik összefoglalásával zárják.

DSc. Parányi György:
Új irányzat a vállalatok és folyamatok minőséggel kapcsolatos eredményességének elemzésében. II. rész

A szerző a második részben a vállalati célok elérése negatív megközelítésű módszerének folyamatokra való alkalmazását szemlélteti, majd részletesen ismerteti a negatív megközelítés általa kidolgozott HISZEM-módszerét.

John és Matthew Kelly:
Hosszú távú európai jövőkép

Az eljövendő műszaki és környezeti kihívásokra való felkészülés prognosztizálása mindig bizonytalan tevékenység. Még a terméktervezés és -fejlesztés viszonylag jól irányítható területén is rövidebbekké váltak a jövő látóhatárai, mint bármikor korábban. Szervezeti szinten a vezetőség számára eléggé ijesztőek a napról napra ismétlődő kihívások, és a kormány makrogazdasági előrejelzései közismerten rövid életűek.
Ajánlatos a körültekintés, amikor olyan irányítási eszköz kiválasztásáról van szó, amelynek az a célja, hogy segítse az európai kormányokat a társadalmi-gazdasági rendszerek értékelésében és irányításában, annak érdekében, hogy 2050-ig “megvalósuljanak azok a kiegyensúlyozott, egészséges és növekvő társadalmak, amelyekben az emberek élni szeretnének”. Már maga a szándék is dicséretre méltó. A transznacionális szervezetek számára mindazonáltal alapos és értékes tervezési kiindulási pont lehet a Világgazdasági Fórum és a PricewaterhouseCoopers által kifejlesztett “Készenlét a jövőre” index.

Zelenka Zoltán:
A me
trológia mint a minőségirányítás egyik pillére

A cikk bemutatja mi a hagyományos, illetve modern feladata egy nemzeti metrológiai intézetnek, és e feladatok hogyan jelennek meg az Országos Mérésügyi Hivatal tevékenységeiben. Megvilágítja, hogy e tevékenységek hogyan kapcsolódnak a gazdasághoz, a piachoz, valamint a minőségirányításhoz.

Dr. Bölöni Péter:
Mérésmenedzsment

A szerző rámutat azokra a metrológiai feltételekre, amelyek néhány, az ISO 9000:2000-esben megfogalmazott minőségirányítási alapelv megvalósulásához szükségesek.

Az EOQ MNB 2002. évi küldöttközgyűlése

 

Vissza a Minőség és Megbízhatóság honlapjára