A Minőség és Megbízhatóság 2005. 2.
számában a következő cikkeket olvashatja:

Szy Ildikó – Susánszky Miklós:
Az Európai Unió minőségügy-fejlesztési irányáról az egészségügy területén

Az EU egészségpolitikai pilléreinek és akcióprogramjainak vázolása után az egészségügyi szolgáltatások rendszerszabványainak helyzetét tekintik át a szerzők. Ennek keretében rámutatnak, mennyire fontos, hogy a CEN megkezdte az ISO 9001:2000-es szabvány pontjainak értelmezését az egészségügyi szolgáltatásokat szabályozó új dokumentum számára. A szerzők bemutatják e munka célkitűzéseit, a tervezett szabvány hatóköreit. Utalnak arra, hogy a szabványhoz értelmező melléklet is készül, és kívánatosnak tartják a munkában való magyar részvételt.

Dr. Pikó Károly – dr. Pintérné dr. Gönczi Ágnes:
Vaszkuláris Centrum és egészségnyereség. A gyógyítás csak gazdasági kérdés?

A közlemény megírását több tényező motiválta. Egyrészt az, hogy a betegellátást ne csak gazdasági oldalról értékeljük, hanem folyamatát minőségügyi módszerrel kövessük, másrészt be szeretnénk mutatni a pozitív változtatás lehetőségét Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, a kardiovaszkuláris betegségek vonatkozásában. A közlemény célja annak a bemutatása, hogy egy Vaszkuláris Központ intézeti létrehozásának milyen közeli és távlati következményei lehetnek, valamint ennek a minőségügyi figyelemmel kísérése hogyan valósítható meg, és ez miként igazolhatja vissza a várt eredményeket.

Russell T. Westcott:
A minőségügyi szakemberek szellemi átalakulása

A minőségügyi szakembereknek figyelembe kell venniük az őket érintő, nyilvánvaló változásokat. A következő 10 éven belül szerepük csaknem el fog tűnni vagy beolvad más folyamatokba. E változások a műszaki, az üzleti, az emberi területtel, az emberi kapcsolatokkal és a környezettel összefüggő felkészültség állandó fejlesztését követelik meg.

Dr. Bölöni Péter:
Két mérésfogalom a minőségügyben

A “mérés” és a “mérni” szavak jelentése eltérő a minőségszakértők és a metrológusok számára. A minőségirányítási felfogás olyan mennyiségekre is vonatkozik, mint például a vevői elégedettség vagy a hatékonyság, amelyek szigorúan véve, metrológiai értelemben nem mérhető mennyiségek, de amelyeknek jelentőségük van, vagy amelyeknek jelentőséget tulajdonítanak a minőségirányításban. A metrológia jelenség, tárgy vagy anyag olyan tulajdonságát tekinti mérhető mennyiségnek, amelyik minőségileg megkülönböztethető, és amelynek nagysága kvantitatívan meghatározható. A méréselmélet névleges skálájának a minőségirányítás megfelelő fogalmaira való alkalmazásával a két gondolkodásmód eltérése áthidalható. A másik három – a sorrendi, a különbségtartó és az aránytartó – skálához viszonyítva fejezhetők ki a metrológia mérhető mennyiségei.

Varga Sándorné:
Az MSZT felnőttképzési tevékenységének elismertsége

A szerző áttekinti a Magyar Szabványügyi Testület felnőttképzési területeit és e képzés fajtáit. Bemutatja azokat az alapokat, amelyeken a képzési folyamatok szabályozása nyugszik. Adatokkal támasztja alá a képzésekkel kapcsolatos vevői megelégedettséget, valamint a képzések és a személyzettanúsítások elismertségét. Befejezésül összefoglalja a képzések és a személyzettanúsítások gyakorlati tapasztalatait.

Ribizsár Zoltán:
A Fővárosi Vízművek Rt. laboratóriumának akkreditálása

A cikk a Fővárosi Vízművek Rt. Vízminőségi és Környezetvédelmi Osztály laboratóriuma MSZ EN ISO/IEC 17025:2001-es szabvány szerinti minőségirányítási rendszerének és működésének kiépítési lépéseit mutatja be. A minőségirányítási rendszer kiépítésének részeként felülvizsgáltuk, átalakítottuk a mintavételi rendszert, új laboratóriumi információs rend-szert vezettünk be, és elvégeztük a laboratóriumi infrastruktúra szükséges fejlesztéseit is.

Kovács László:
Minőségmenedzselés a gyakorlatban

A szerző a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján (MÜTF) eltöltött három éves oktatói tevékenység után meg kívánt győződni arról, hogy a náluk oktatott minőségmenedzselés mennyire hatja át a vállalatok hétköznapi, gyakorlati munkáját. Ezért kérdőíves felmérést kezdeményezett a Közép-Dunántúli Régió reprezentatív vállalkozásainál a minőségmenedzselés, konkrétan a folyamatjavítás módszeres, az elméleti követelményeknek megfelelő alkalmazásáról. E cikk a fel-mérés eredményeit mutatja be.

Heinold László:
Új minőségirányítási rendszerszabvány az élelmiszer-ipari hűtőláncokra: a CCQI

A minőségirányítás eredményességének és megbízhatóságának növelése céljából egyes iparágakban iparág-specifikus irányítási rendszerszabványokat bocsátottak ki. Ezeket sok esetben az adott szektor legjelentősebb képviselői állították össze, és esetleg később váltak nemzetközi szabvánnyá (QS-9000, VDA, ISO/TS 16949 ). Ez a folyamat már elindult az élelmiszeripar egy meghatározó körében is, a hűtőlánc-szolgáltatással foglalkozó cégeknél. A világ legjelentősebb hűtő-logisztikai szervezetei alkottak szövetséget, és adták ki azt a szabványt, amelynek való megfelelés a jövőben meghatározhatja egy-egy hűtőlogisztikai cég imázsát. Ennek a szabványnak a neve: Cool Chain Quality Indicator (CCQI).

Lovász Szabó Tamás:
Veszélyben a hitele… Rendszertanúsítványok múltja, jelene és jövője

EOQ MNB

Az EOQ MNB 2005. évi Közgyűlése
Közhasznúsági jelentés az Európai Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottság 2004. évi tevékenységéről
Az Európai Transzformációs Platform Kartája
Az EOQ-regisztrációról 2005 márciusában új oklevelet, illetve oklevél-meghosszabbítást kapott magyar szakemberek.
Érvényüket vesztett oklevelek

A Magyar Minőség legutóbbi két számának tartalomjegyzéke

 

Vissza a Minőség és Megbízhatóság honlapjára