A Minőség és Megbízhatóság 2003. 5.
számában a következő cikkeket olvashatja:

DSc. Parányi György:
A termék minőségének kialakulása a valóságban

Ahogyan a termék a teljes termelési folyamat során kialakul, készültsége nő, úgy bontakozik ki, épül fel lépésről lépésre a minősége is. Az érintettek saját munkafázisukban törekednek a legjobb tudásuk szerint megfelelő minőségi színvonalú teljesítmény nyújtására. Általában feltételezzük, hogy végül a vevő, a felhasználó elvileg kifogástalan, rendeltetésszerűen használható terméket kap. A cikk bemutatja, hogy a valóságban az egymáshoz kapcsolódó fázisok hogyan befolyásolják az eredő minőséget, hogyan okozhatnak számottevő színvonalcsökkenést, mire a termékötletből a felhasználó által érzékelt minőség lesz. Mindezek figyelembevétele hozzájárulhat a minőség vezetői irányításának tudatosabbá, megalapozottabbá tételéhez.

Jim Spichiger:
The changing role of quality professionals

ASQ Fellows help predict how responsibilities and careers will evolve

Magyar Anna:
Az “ORIGIN” a földrajzi árujelzők védelmének kiterjesztése érdekében

A szerző a földrajzi árujelzők jelentőségének megvilágítása után ismerteti az árujelzők védelmével kapcsolatos, egymástól eltérő álláspontokat. Ezután felsorolja az “ORIGIN”-konferencia céljait, bepillantást nyújt a konferencia első napján folyt zártkörű műhelymunkába, majd a második nap eseményeibe, köztük a magyar előadásba, befejezésül összegezi a konferencia eredményeit.

Dr. Bíró Béla:
Az 1995 előtt alkotott nemzeti szabványok sorsának rendezése

A szerző áttekinti az MSZT Szabványügyi Tanácsának határozata alapján megindult felülvizsgálat indokait, összefoglalja a szabványalkalmazóknak a felülvizsgálattal kapcsolatos észrevételeit, és felvázolja a rendezés menetét.

Hogyan nyújtsunk tájékoztatást ISO 9001-es vagy ISO 14001-es szabvány szerinti tanúsításunkról?

Egy szervezet számára jelentős társadalmi elismertség és gazdasági előny, ha nemzetközi szabvány (ISO) szerint tanúsított minőségirányítási és/vagy környezetközpontú irányítási rendszert működtet. Érthető és megszokott tehát, hogy a tanúsítottság tényét minden szervezet a lehető legszélesebb körben igyekszik közzétenni a rendszer működéséhez szükséges anyagi és szellemi befektetések megtérülése, hasznosítása érdekében. Ez az igyekezet – néha szándékosan, néha tévedésből – “vadhajtásokat” szül. Ilyenkor a tanúsítottságra utaló információk esetenként megtévesztőek, ami hosszabb távon természetesen kiderül, és azt az érzést kelti a kárvallott félben, hogy az ISO-hoz kapcsolódóan félrevezették. A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) a saját, valamint a minőségirányítási és környezetközpontú irányítási rendszerek tekintélyének megőrzése érdekében körlevélben mutatott irányt az ISO-szabványokra való hivatkozáshoz. A következő szöveg az ISO-útmutató alapján készült. Ha értelmezésével, illetve az ISO-jel használatával kapcsolatban kérdés vetődik fel, célszerű a Magyar Szabványügyi Testülethez fordulni.

Baross Szabolcs:
Az információbiztonság kritikus kérdései

A szerző az információbiztonsági szabvány feladatainak összefoglalása után részletezi azokat a változásokat, amelyek indokolják az információbiztonság fontosságát. Felsorolja az információvédelem főbb eszközeit, majd áttekinti az információbiztonság leglényegesebb sikerkritériumait.

Fazekas Tibor:
Az információbiztonság menedzseléséről

Az információ védelme korunk alapvető igénye, nemcsak a felhasználók munkáját segíti, hanem a szolgáltatások magas minőségi színvonalának elérését is. Az információk, adatok hitelessége, bizalmassága, sértetlensége és rendelkezésre állása feltétele a korszerű szolgáltatásnak. A cikk az ennek megvalósítására kidolgozott BS 7799-es szabványon alapuló információbiztonsági irányítási rendszer menedzselésének fő teendőit és bevezetésének fontosabb fázisait ismerteti, egészségügyi szempontokra is utalva.

Dr. Belső László:
Az információ- és az adatvédelem fontossága a kórházi gyakorlatban

A szerző a jogszabályok alapján részletezi a betegeknek, illetve az egészségügyi dolgozóknak – a kórházi gyakorlatban keletkező információk, adatok forrásául szolgáló – jogait és kötelességeit. Összefoglalja a kórházi adatvédelem fő indokait, valamint a kórházi adatvédelem szabályozásának lényeges területeit.

Csomor Miklósné:
Elsőként az ágazatban és a Dél-Dunántúlon

A szerző bemutatja, hogy kemény minőségfejlesztési munkával, a megfelelő rendszereket és módszereket alkalmazva, mindössze három év alatt hogyan nyerte el a Pécsi Vízmű Rt. 2001-es teljesítményével a IIASA–SHIBA-díjat, majd a 2002-es tevékenységével a Nemzeti Minőségi Díjat.

EOQ MNB

Új tagok
Új jogi tagok

A Magyar Minőség 2003. októberi számának tartalomjegyzéke

 

Vissza a Minőség és Megbízhatóság honlapjára